Uteblivet meteorregn pga kan inte hålla koll på vilken natt det är

Såhär har en legat nu och stirrat stint ut i rymden i väntan på meteorregn *pekar pedagogiskt vart rymden finns* I ett kolsvart rum ligger en på mage, halvvägs ut över sängkanten med armarna stödda på en pall - allt för att få så stor överblick som möjligt. Spejar ut genom fönstret. Minuterna tickar förbi. Nacken börjar gnälla lite på oergonomisk ställning, kanske får en även en jäkla vit fläck i synfältet tack vare månen. Så börjar en sent omsider att googla saken (i.e meteorregnet), och inser således att det var IGÅR natt som det inträffade. ICKE idag tisdag. Så vad har vi lärt oss av detta? Get your facts straight, kids.

One more night gone, only twenty more days

Om det vägrar bli vår utomhus, så ordnar man istället vår inomhus.

Bowie

Gissa om jag ska gå och se det här när vi är i London! Vi ska bo tvärs över Hyde Park, så det lär inte vara långt bort. Ett solklart måste!

Dag två i Paris

Det har nu blivit dags att berätta vad vi sysslade med vår andra dag i Paris. Vi slog upp ögonen till klarblå himmel och strålande solsken (från fel håll tyvärr).

Vi gjorde oss i ordning så fort vi kunde, sedan var det dags att åka mot Montmartre och Sacré-Cœur (japp, medger att jag googlade den stavningen!). Önskar att vi gått av vid en annan station och inte tagit trappan upp dock, många jobbiga försäljare som sliter och drar i en där.

Väl uppe på höjden fick vi en storslagen vy av staden, och om man kisade såg man hela vägen till La Défense. Hoppas på klar sikt vid nästa besök, då är det nog snäppet finare. Det får gärna vara vindstilla också..

Ja men hej, så här såg en ut i solskenet!

Vi gick såklart även in i basilikan, men där fick man tyvärr inte fota så ni får helt enkelt ta mitt ord på att det var vackert. Mycket vitt och Jesus. Men i mitt tycke står sig Notre-Dame bättre i jämförelse. När vi suttit ned och pausat en stund utanför tog vi Funiculairen ned igen och promenerade runt i Montmartre. Vi kikade i ett par butiker och jag shoppade vykort att skicka hemåt.

Litet senare befann vi oss i en lång kö som ringlade in i Notre-Dame. Det tog ungefär 45 minuter av köande, sedan var vi inne bland myllret av besökare. Det tog dock inte mer än 3 minuter innan jag bestämt mig för att mitt framtida boende måste ha minst ett målat fönster!

Vi hade omedvetet lyckats pricka in långfredagen för ett besök i katedralen, och dagen till ära fanns törnekronan att beskåda och kyssa(!) för de som ville. Det ville inte vi. Vi nöjde oss med att följa det maniska svepandet av näsdukar som prästerna utförde efter varje kyss. Sedan ägnade vi även några minuter åt att reflektera över alla trevliga baciller som spreds just där och då.

När vi var klara i katedralen kände vi att det var dags att fokusera på lite shopping. Jag gick till sjuttioelva butiker och provade lika många skor kändes det som, men till slut slog jag till på dessa skönheter! Jag gick ut från butiken, tog på mig dojjorna, gick in på Sephora och hann ta ett varv i butiken innan jag insåg att mina satans fotknölar inte ville samarbeta. Tur att man är förutseende och redan hade packat ned två paket skavsårsplåster då! André förevigar såklart.

När vi ändå var i krokarna tänkte vi kika på plats nummer 18 på Världens fulaste byggnader, kanske mer känt som Centre Pompidou. Och ja.. det var väl inte speciellt fint.

Vi pausade en stund utanför Pompidou innan vi gick vidare till en second hand-butik som heter Kiliwatch. Den hade vi båda spanat in oss på, och visst fyndade man! Jag köpte en prickig klänning och en vintage jeanskjol från Levis. På väg därifrån blev vi stannade och streetstylade för första gången i mitt liv. Det var en upplevelse må jag säga. Vi strosade vidare norrut och hamnade dödshungriga på Subway, vilken räddare i nöden. Efter varsin macka tog vi oss tillbaka till hotellet runt åttasnåret och pimplade vin tills vi somnade.

Betar av

I maj åker jag till en tredje huvudstad inom loppet av ett år, jisses! Jag var ju i Berlin i maj förra året och hälsade på Therese, sedan kom vi nyligen hem från Paris, och i slutet på maj blir nästa stopp - London. Jag och systra mi Stephanie övernattar fem dagar, och det blir första resan vi gör ihop bara hon och jag! Ska bli väldigt kul att spendera kvalitetstid med henne. Bara sju veckor kvar till avresa...

På tal om resor; snart kommer fler inlägg från Paris. Faktiskt(!) har det varit en del förfrågningar på det, och man lär ju matcha efterfrågan!

Frukost på sängen

Den här fina frukosten fick jag tilldelad på sängen 06:00 igår morse, min födelsedag till ära! På brickan ryms fil med müsli (som jag hann gojsa ihop innan jag kom på att jag skulle fota..), en kopp te, macka med Tartexpastej och gurka, samt min dagliga dos Blutsaft/Selen/Vegetariantillskott. André hade köpt en bukett ekotulpaner dagen innan och lyckats undangömma den för mig hela kvällen. Och i det turkosa paketet låg en ny Muminmugg till samlingen! Älskar att få frukost på sängen, och ännu gladare i hjärtat blir en av tanken på att André gick upp innan klockan 6 en tisdagsmorgon för att göra mig den äran!

Turning 23

På tisdag fyller jag år igen, hurra! Äntligen ett år äldre (på riktigt, äntligen). Eftersom det är en veckodag så firar vi lite i förväg här hemma. Har bjudit besökarna på New York blueberry cheesecake då jag inte är mycket för tårta. Och den som fyller år får ju bestämma :)))))

Födelsedagsklädseln är nyinköpt från Paris; tröja från GAP och prickig klänning från Kiliwatch.

Första dagen i Paris

Vi spenderade ju påskhelgen i Paris, så här kommer lite bilder från vår första kväll och dag där. Första etappen av vår resa gick via tåg från Gävle till Arlanda. Det var lite svettigt en stund när vi stod på stationen, då tåget skulle avgå 09:15 men var försenat med 50 minuter. Lyckligtvis hade vi tänkt better safe than sorry med tågresan, och bokat den tidiga avgången. Så vi var ändå på Arlanda i samma stund som de öppnade incheckningen. Sedan satt vi några timmar och suktade utanför Starbucks, men vi var båda alldeles för mätta för att orka med någon kaffe. Det fick bli tidsfördriv med gratis wifi och tidning istället.

Vi landade på Charles de Gaulle norr om Paris, varifrån vi tog tåget inåt staden till en större knytpunkt, Gare du Nord. Därifrån fick vi byta till metron och åka lite till. Vi bodde på ett jättebra budgethotell i 17:e arrondissementet, Hotel des Batignolles. Det är verkligen att rekommendera! Personalen där var väldigt trevliga och hjälpsamma, och läget är lagom centralt. Många mysiga restauranger och caféer i kvarteret. Vi hade faktiskt en helvegetarisk restaurang runt hörnet, men tyvärr var det bara lunchöppet och vid den tiden på dagen var vi alltid någon annanstans, för långt bort.
Vi var incheckade på rummet strax efter halv åtta, så vi nöjde oss med att utforska området till fots innan läggdags. Först blev det en sen middag på en sushirestaurang som hette Japikeo. Där kom maten in i små båtar. Originellt, men svårkäkat (tills jag kom på att man kunde vrida på båten, så att den funkade för vänsterhänta...) Vilket jag uppenbarligen inte hade kommit på ännu när denna bilden togs.

Efter middagen gick vi en sväng till och snubblade plötsligt över Moulin Rouge! Vi bodde tydligen närmare än vi trott. Tyvärr hade jag inte systemkameran med mig, utan fick nöja mig med mobilen. Vi tänkte gå tillbaka en annan dag och fota i dagsljus också, men det hanns aldrig med. Det får bli nästa gång istället. Då kanske vi ser en föreställning också!

Sedan gick vi till ett supermarket och köpte med oss billigt vin hem till hotellet. Kvällen avslutades med vin i plastglas och cigg från en fransk balkong. Här var våran gata i stan!

Förmiddagen därpå hade vi avsatt för ett besök i Eiffeltornet! Jag var nervös redan när jag vaknade. Vi gick ner på hörnet och köpte nybakad baguette och åt frukost på rummet, tog metron en bit söderut och hoppade av någon station från Eiffeltornet. Här är den vackra undersidan av metrostationen vi gick av vid. Sen gick vi några meter till och upp på en bro som tog oss över Seine.

När vi kom upp på bron fick vi första anblicken av Eiffeltornet i all sin prakt! Då var det även bra läge för turistfoto. Sen promenerade vi vidare längst Seine och hamnade till slut i kön till biljettluckan. Tråkigt nog fick vi veta där att toppen var avstängd. Men vi tänkte att andra våningen var bättre än inget och köade cirka 1 timme för att komma dit.

Utsikten från andra våningen var underbar, men tyvärr skymdes sikten av snöfall. Redan här var jag lite vimmelkantig. Sa till André att det var tur att toppen var avstängd, att det dög bra för mig att vara på andra våningen. Kunde bara inte tänka mig att åka mer än dubbelt så högt till!

Men så när vi traskade runt där på andra våningen, så upptäckte vi att folk stod i kö till vad som såg ut att vara hissen till toppen. Jag hade vid det här laget vant mig med höjden och kände mig ganska mallig över det, så vi tänkte "Har man chansen att åka till toppen så är det klart att man gör det!". Så vi köpte varsin ny biljett som tog oss upp till toppen. När vi nådde toppen hade det slutat snöa och utsikten därifrån var helt fantastisk! Men nog var det jobbigt att vara så högt upp! Jag tyckte att det svajade mest hela tiden. Men jag vågade! Ett steg i rätt riktigt när det gäller min höjdrädsla. Och verkligen, verkligen så himla värt det.

När vi kommit ner på fast mark igen var vi, förutom skakiga i benen, ganska hungriga. Så vi åkte vidare till Les Halles och åt pasta med pesto respektive foccacia på ett snabbmatshak. Sen ägnade vi bokstavligen timmar åt att hitta nya skor åt mig. Jag hade siktet inställt på ett speciellt par Nike Air max 90, men när jag hittade just den modellen visade det sig att den bara görs i herrstorlekar, 40 och uppåt. Enda gången jag varit besviken över att inte vara storlek 40 i skor (jag är ju ändå bara en ifrån!). Då var det bara att tänka om, och fortsätta jakten. Vi promenerade runt i Louvre hela eftermiddagen, men det blev inget skoköp. En Starbucks hann vi dock med, med våra namn på!

Vårt sista stopp för dagen var Triumfbågen, för det låg ändå på hemvägen. När vi beundrat själva bågen en stund började vi istället beundra trafikanterna som vågar sig ut i rondellen kring Triumfbågen. Det är fanimig fyrfiligt där! Jisses.

Vi strosade en bit längst Champs-Élysées och fotade vad som torde vara Louis Vuittons högkvarter. Sen köpte André en ny vårjacka på Zara, och sen var vi så trötta och överväldigade av Paris att vi åkte hemåt. Avslutade kvällen med ännu en sen middag på en restaurang ett stenkast från vårt hotell. Där tog vi sedan (för första gången någonsin, för min del) en öl på maten på uteserveringen. Det var en härlig första dag i Paris, och ännu härligare var det att avslutade den med sorlet från glada fransmän och fransyskor runt i kring oss på en uteservering i Wagram.